logo search
устный экзамен

Избитый журналист из Баку винит госкомпанию "Азнефть"

Журналист газеты "Зеркало" Идрак Аббасов, избитый 19 апреля в Азербайджане, обвиняет в случившемся государственную нефтяную компанию страны.

Очевидцы избиения утверждают, что работники службы безопасности Государственной нефтяной компании Азербайджанской республики (ГНКАР) выбрали журналиста для нападения из числа других, когда тот освещал протест местных жителей против сноса монополией их домов в пригороде Баку.

В интервью Азербайджанской службе Би-би-си Аббасов рассказал о происшедшем: "У меня с собой не было камеры, и я решил, что буду снимать на смартфон. Приехал на место. (Работники нефтяной компании) ...били людей. Там был парень с камнем в руках. Он этим камнем бил по головам. Я начал это снимать".

"Они кинулись на меня и отобрали смартфон. Я потребовал, чтобы его вернули, а они меня обругали. Я ответил - они накинулись на меня. Может быть человек 20. Кидали меня, как футбольный мяч. Били как попало. Потом я отключился", - поделился журналист.

Роман Аббасов, брат журналиста, сообщил, что полиция не пропустила врачей и ему пришлось на своей машине везти избитого в больницу. Врачи уверяют, что жизнь журналиста вне опасности.

ГНКАР осудила избиение Аббасова, но обвинила его в том, что он сам провоцировал насилие. Компания сообщила, что по факту произошедшего начато расследование.

France urges EU to solve airlines carbon payment row

PARIS (Reuters) - France has urged the European Commission to resolve a row over plans to make airlines using EU airports pay for their carbon emissions - a move that has angered the United States, India and China and stirred threats of a trade war.

The EU must "make all the necessary efforts" to find a solution acceptable to countries outside the region, French Prime Minister Francois Fillon said in a letter to European Commission President Jose Manuel Barroso late last month.

In a reply sent last week, Barroso said the European executive was seeking a global deal, which the Commission has repeatedly said would be the one outcome that would justify modifying the EU's own law.

"We continue to work very closely with all our international partners in pursuit of an international solution through the ICAO (International Civil Aviation Organization)," Barroso said.

Under EU legislation, which began to take effect on January 1, all airlines flying to and from EU airports will be required to offset their carbon emissions, using the bloc's complex Emissions Trading Scheme (ETS) to help tackle climate change.

China has been at the forefront of opposition to the EU's law and has suspended aircraft orders from Europe's Airbus worth $14 billion (8 billion pounds).

Fillon, who faces a looming French election and anxiety about unemployment, said Airbus, airline Air France and engine maker Safran had warned 2,000 jobs were at risk.

"This situation is causing strong concerns among companies," Fillon said in the letter dated March 22, seen by Reuters.

"It seems absolutely vital that the EU ... deploy every effort necessary to find mutually acceptable solutions with the third-party countries," he added.